תקועים אנחנו

לאחר ששקלו את כל התסריטים האפשריים, רבים מאיתנו כבר הבינו – אנו במבוי סתום, סטום לגמרי.

החברה שלנו והצבא שלנו במבוי סתום, המוחות שלנו כבר לא מסוגלים לספוג כול זה. הימין נתקל בשמאל, החילוני נגד הדתי ואין כבר דבר שאנו לא נתקענו בו או שמתגלגלים לשם במהירה.

אומר יותר מזה, יש כאלה שכבר לא מרגיעה אותם הונאה עצמית מפתה: למצוא אשם אחד ולקוות שלאחר הנטרול שלו הכל הסתדר כמעט מיידית. הם הבינו, כי האברציה הזו – מסוכנת עבורנו, מסוכנת עבור ילדינו.

כמה פעמים עלינו להתאכזב עוד? כמה פעמים נוכל לסבול את זה, אם לא נבין את העובדה הפשוטה – אנו נתקענו, וראשית כל עלינו להכיר בזה. אנחנו לא יכולים לנצח זה את זה.

ובהכרה, כל אחד יזכר באמת הפשוטה – אין דבר בלתי מעשי לעמנו, הוא מסוגל להתנהג בחוסר הגיון, למראית עין, לגלות רוח קולקטיבית אדירה.
כל אחד משבטים יבין, שמאחוריו עומדים אלפי שנים של התפתחות המחשבה והחוכמה היהודית.

הבינו, בגבורה על הפילוג בחברה שלנו, בבניית משהו מעל לכל התבטאות שלילית זו אחת לזו, משהו גלובלי, שיאפשר לכולנו להישאר עצמנו ובו זמנית לגבור על ההתבטאויות הקיצוניות, שנאת חינם, העקשנות לא לשמוע את האחר וסוגי אי-קבלה נוספים.
משהו כל כך מורכב עבורנו וטבעי אצל אחרים – אהבת אחווה, אהבה עממית.

ואז, לא יהיו לנו עוד מחסומים.

כל זה, לרבים, מילים יפות, לכן אני מציע פעולות פשוטות ונכונות למצב שלנו.

– כל הדעות צריכות להישמע, גם אלו שאינכם אוהבים, אך באמצעים עלינו להיות זהירים! אחרת, רק נעמיק את הפילוג. זה חשוב!

– הקשיבו למי שקוראים לדיאלוג, להשגת אחדות בינינו. חפשו אותם! אלו שקוראים להילחם "בעד" ולהתקדם קדימה, ולא "נגד", מה שמבטיח תוצאות טרגיות לכולם.

– אמרו למנהיגים שלכם שלא תלכו אחריהם אם הם מובילים אתכם לפילוג, אם הם מובילים נגד חלק אחר של העם שלכם, ולא לקרבה עם זה, חשבו על זה ובדקו את מנהיגיכם באופן קבוע, העריכו אותם מחדש, בכל פעם! אנחנו לא נוכל יותר להבטיח לילדינו עתיד, אם אלו שמובילים אותנו יהיו מה שהם כעת.

– אל תתקעו בנקמה, אתם יודעים – זו תחושה רעה; חשבו, מה עלינו לעשות הלאה, השתתפו בחיי החברה, גם אם זו הפעם הראשונה עבורכם.

– זכרו, שהפתרון הסופי זמין רק לנו – לגבור על הפילוג בינינו, כך פשוט – כל השבטים – עם אחד!

יואב פרוקופייב